Valencià: Llengua i Literatura II
Proves d’accés a la Universitat, pla 2010
Les proves d’accés a la universitat de Valencià: llengua
i literatura tenen com a objectiu valorar la maduresa acadèmica de l’estudiant, els coneixements i les
capacitats adquirits en el Batxillerat i la capacitat per a seguir amb èxit
l’ensenyament universitari.
Les
preguntes de la prova es basaran en les capacitats i els continguts indicats
per la Conselleria d’Educació en el Decret 102/2008, d’11 de juliol (DOGV núm.
5806, 15.07.2008), per a l’assignatura de segon de Batxillerat Valencià:
llengua i literatura II.
La prova durarà una hora i mitja, i tindrà
dues opcions completes (sense possibilitat d’opcionalitat interna). L’examen
constarà de tres parts:
1. Comprensió del text
2. Anàlisi lingüística del text
3. Expressió i reflexió crítica
Com es concreta més avall, aquesta prova
pararà atenció sobre: l’habilitat de comprensió lectora (part 1), el
coneixement i l’ús reflexiu del model lingüístic de referència (part 2) i
l’habilitat d’expressió escrita (part 3). Incorpora també continguts d’història
de la literatura (ss. XX-XXI), però posats al servei de la
comprensió dels textos literaris i de l’expressió.
1. Estructura de l’examen
1.1. Comprensió del text
Avaluarà la capacitat de l’alumnat de
comprendre un text. Es demanarà a l’alumnat que responga quatre preguntes sobre
un text de 25 a 30 línies de caràcter literari o no literari. Les preguntes
seran del tipus següent:
1. Descriure el tema i les parts
bàsiques del text.
2. Resumir
el contingut del text amb una extensió màxima de 10 línies.
3. Identificar la tipologia textual especificant els trets corresponents que apareixen
al text.
4. Identificar el registre (formal/informal) i la varietat geogràfica especificant els trets corresponents que
apareixen al text.
5. Identificar recursos expressius o tipogràfics presents al text: metàfora, metonímia,
hipèrbole, tipus de lletra, cometes, etc.
6. Identificar les veus del discurs.
7. Identificar i justificar les marques de modalització del text.
Les dues primeres preguntes generalment es correspondran
amb els enunciats 1. i 2., i les altres dues se seleccionaran a partir dels
altres enunciats d’acord amb les possibilitats que oferirà cada text.
1.2. Anàlisi lingüística del text
Avaluarà la competència lingüística i el
coneixement reflexiu del model lingüístic de referència. Es demanarà a
l’alumnat que responga tres preguntes sobre qüestions de pronúncia,
gramaticals, lèxiques i fraseològiques relacionades amb el text.
1. Qüestions sobre aspectes bàsics de la pronúncia: distinció entre vocals obertes
i tancades (o/e), entre consonants sibilants sordes i sonores, entre consonants
palatals sordes i sonores, enllaços fonètics (fonosintaxi: “les ales”, “una
hora”).
2. Qüestions sobre l’ús dels temps verbals: alteració de les referències
temporals d’un fragment (ex.: de present a passat, de passat a present).
3. Qüestions sobre aspectes sintàctics i discursius: identificació de les funcions
sintàctiques, tipus d’oracions compostes, mecanismes gramaticals de referència
(pronominalització –febles, relatius–, connectors i dixi).
4. Qüestions de lèxic, semàntica, fraseologia i terminologia: definir o donar un
sinònim, un antònim, hiperònim o un hipònim de mots o termes extrets del text;
explicar (per mitjà d’un sinònim o d’una definició) el significat d’unitats
fraseològica extretes del text o generar una frase en què es faça servir correctament
mots, termes o unitats fraseològiques extrets del text.
1.3. Expressió i reflexió crítica
El
punt d’atenció d’aquesta part de la prova serà la capacitat de l’estudiant
d’elaborar textos en un registre formal i de valorar críticament un text.
a) Literatura
Temari amb proposta d’autors i textos per al període 2020-2022:
1. La narrativa des de 1939 fins a
l’actualitat. L’obra narrativa de Mercè Rodoreda. La plaça del Diamant.
2. L’assaig des de 1939 fins a
l’actualitat. L’obra assagística de Joan Fuster. Diccionari per a ociosos.
Selecció de 8 entrades: «Cadira», «Covardia», «Escepticisme», «Gent»,
«Lectura», «Rellotge», «Ser», «Xenofòbia».
3. La poesia des de 1939 fins a
l’actualitat. L’obra poètica de Vicent Andrés Estellés. Llibre de meravelles.
Selecció de 10 poemes: «Un entre tants com esperen i callen», «No escric
èglogues», «Demà serà una cançó», «Els amants», «L’estampeta», «Cant de
Vicent», «Temps», «Ací», «Per exemple», «Assumiràs la veu d'un poble».
4. El teatre des de 1939 fins a
l’actualitat. L’obra teatral de Rodolf Sirera. El verí del teatre.
Sobre les preguntes (apartat 3a actual)
del bloc 3 (Expressió i reflexió crítica)
- Es faran 2 preguntes
(cada pregunta valdrà 1 punt).
- L’extensió de les
respostes estarà al voltant d’unes 75-80 paraules per pregunta.
- Les preguntes
partiran d’un fragment breu (al voltant de 5-10 línies) d’un dels textos
seleccionats amb la identificació de l’autoria i el títol de l’obra completa.
- La primera pregunta
se centrarà en la descripció i el comentari d’aspectes formals (recursos,
figures retòriques, tècniques, estil, model genèric…) o dels continguts (temes,
argument, característiques dels personatges, espai, temps…) de l’obra/fragment.
- La segona se centrarà
en la contextualització i atendrà la relació de l’obra/fragment amb l’autor (la
seua trajectòria o etapes i les característiques pròpies), amb el context
històric i/o amb el context literari (models, corrents, subgèneres propis de
cada gènere o altres autors destacats del gènere durant el període
1939-actualitat).
La tercera qüestió serà oberta, tot
i que vinculada amb el text de l’opció triada. En general, servirà perquè
l’estudiant produïsca un text (al voltant de 150 paraules) en què mostrarà la
seua competència comunicativa i, segons els casos, la seua capacitat per a
donar una opinió raonada, per a reelaborar informació pròpia i la que puga
fornir-li el text, per a connectar el contingut del text amb lectures i amb
experiències pròpies, etc.
Si el text de l’opció triada és literari,
aquesta pregunta podrà consistir en un comentari expositiu i argumentatiu
sobre algun aspecte que vincule la literatura amb la societat i amb
l’experiència personal: reflexió sobre l’adaptació d’alguna obra literària al
cinema; reflexió sobre la creació literària personal; reflexió sobre els propis
hàbits lectors (literatura, premsa, còmics, etc.); ressenya crítica sobre una
lectura; redacció d’un text narratiu connectat amb el contingut del text de
l’opció triada i basat en experiències pròpies, etc.
Si el text de l’opció triada no és literari,
aquesta pregunta podrà consistir a elaborar un text de característiques i de
tema semblants però basat en informació pròpia; valorar el contingut o les
opinions del text de l’opció triada; redactar una crònica sobre una pel·lícula
de temàtica connectada amb el text de l’opció triada; etc.
2.
Criteris generals d’avaluació
1.
Comprensió del text
Puntuació: 3 punts
a) Descriure el tema i les parts bàsiques del text. (1
punt)
b) Resumir el contingut del text amb una extensió màxima de
10 línies. (1 punt)
c) (0’5 punts)
d) (0’5 punts)
2.
Anàlisi lingüística del text
Puntuació: 3 punts
a) (1 punt): si es desconeix la resposta d’un dels ítems
sobre pronunciació, cal deixar-la en blanc, ja que, si la resposta és
incorrecta, descompta el valor corresponent.
b) (1 punt)
c) (1 punt)
3.
Expressió i reflexió crítica
Puntuació: 4 punts
a) (1 punt)
b) (1 punt)
c) (2 punts)
c) (2 punts)
Criteris
de valoració de l’expressió escrita
En els apartats de Comprensió del text i d’Expressió
i reflexió crítica, les respostes es valoraran més positivament si responen
amb precisió la pregunta, expressen amb claredat i ordre les idees i els
conceptes, es presenten ben estructurades (paràgrafs, signes de puntuació,
connectors discursius) i demostren un bon domini de la normativa gramatical i
de l’expressió lèxica.
Si la redacció presenta errors gramaticals i d’expressió,
es descomptaran 0’05 punts per error. Les faltes repetides no es comptaran
(p.e.: del home/del home o Castello/Castello, 1 falta; però, del
hort/del home o Castello/qüestio, 2 faltes). El descompte es farà
per preguntes. Si en una pregunta el descompte per errors supera la puntuació
de la pregunta, la puntuació serà 0.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada