Activitats les veus del discurs
Les veus del discurs
En
qualsevol text hi ha un emissor que el produeix i un receptor concret o
potencial que l’interpreta. Aquesta
dualitat de partida es pot complicar i podem trobar marques lingüístiques
explícites, són les veus del discurs.
A
més a més, hem de tenir en compte que, com que els textos argumentatius
contraposen dues idees (tesi i antítesi), són textos dialògics en què podem
trobar aquestes veus explícites o no.
Veus del discurs:
Fora del text:
- Autor real
/ Lector real:
Són
les persones físiques (emissor i receptor), de carn i ossos. Se situen a nivell extratextual, fora del
text.
Ex. Diari d’un jove maniàtic.
- Autor model
/ Lector model:
Se situen en un nivell intermedi entre el
nivell extratextual i textual.
Reconstrucció
o representació mental que fan l’autor i el lector sobre la persona que ha
produït el text o el lector ideal a qui va adreçat.
Dintre del text:
- Locutor /
Al·locutari:
És la persona que “parla” al text, el jo
discursiu ( 1a/ 3a) i a qui es dirigeix en el text.
*El locutor en el textos literaris es correspon amb el narrador.
*El locutor en el textos literaris es correspon amb el narrador.
Identifica el locutor i l'al·locutari en aquets textos:
a) Un amic em sorprèn embarcat
en la lectura d'una espessa obra medieval. Atònit, em pregunta:
—I això t'interessa realment?
Posa una mica d'incredulitat en el "realment".
La seva bona fe —no en dubto pas— em desconcerta. Ell llegeix una altra mena de papers: en tot cas, mai no s'interessaria per un text arcaic i avorrit. Dic "avorrit" perquè per a ell, i per a gairebé tothom, ho seria. ¿Ho és per a mi? He de reconèixer que no: m'interessa.
—I això t'interessa realment?
Posa una mica d'incredulitat en el "realment".
La seva bona fe —no en dubto pas— em desconcerta. Ell llegeix una altra mena de papers: en tot cas, mai no s'interessaria per un text arcaic i avorrit. Dic "avorrit" perquè per a ell, i per a gairebé tothom, ho seria. ¿Ho és per a mi? He de reconèixer que no: m'interessa.
b) No fa tant temps podíem comprendre, encara que fos
aproximadament, aquells elements al voltant dels quals girava la quotidianitat.
A l'escola ens ensenyaven, per exemple, com funciona el motor d'explosió i a
casa teníem una Olivetti en què de tant en tant havíem de posar els dits perquè,
si no les premies amb una certa cadència, les varetes de les tecles
s'encallaven. A dalt parlàvem dels telèfons. Doncs dels telèfons sabíem
l'aspecte bàsic: que gràcies a uns impulsos electrònics que circulaven a través
d'uns fils podíem contactar amb aquest o amb aquell.
c) No sé vostès. Però aquest contribuent no pensa vessar ni una sola
llàgrima de pena per la castigada banca espanyola. Es queixen que Europa ha
estat injusta, arbitrària i capritxosa. Me n'alegro. Així ja poden saber com se
senten molts dels seus clients.
d) Tens la vida una mica
desorganitzada o, simplement, s'ha convertit en un caos? Has d'anar i venir, fer viatges, portar una agenda
d'ensurt, i tens uns horaris complicats. No saps com sortir-te'n per evitar que ca teva sigui un exemple de
desordre i mala organització. És senzill: posa un majordom a la teva vida.
Tornen a estar de moda.
- Enunciador:
Veu diferent a la del
locutor que “parla” en el text en 1a o 3a persona. És la veu que “parla” en el discurs directe i indirecte.
e) Són molts els experts que han
qüestionat l'efectivitat d'aquesta iniciativa i indiquen que inculcar uns bons
hàbits d'alimentació és una carrera de fons que comença a casa i a l'escola:
intentar potenciar dietes més equilibrades mitjançant un menú de plàstic és com
potenciar els hàbits de lectura amb anuncis als vagons de metro. I un dels corredors de fons de
la carrera contra l'obesitat és el cardiòleg català Valentí Fuster, director de
l'Institut Cardiovascular de l'Hospital Mount Sinai. Fuster va aconseguir que el popular Monstre de les
Galetes de Barri Sèsam deixés de menjar dolços compulsivament. Ara només en menja en ocasions
especials i gaudeix de fruites de tots els colors. Lluitar contra l'obesitat
infantil és una de les prioritats de Fuster, que ens recorda que els hàbits que
adquirim de petits ens acompanyen al llarg de la vida.
f) Els
autors de l'informe, que basen les seves conclusions en les proves científiques
més sòlides disponibles, es reafirmen en el fet que l'escalfament del planeta
és una cosa indiscutible, i que aquest és una conseqüència de l'activitat
humana. També resumeixen els possibles impactes a curt termini del canvi
climàtic a escala global i regional, les possibles accions per adaptar-s'hi i
mitigar-ne els efectes, i ofereixen una perspectiva a llarg termini sobre la
qual s'ha d'actuar. I recorden que les societats que es poden veure més
afectades són aquelles que per la seva situació política o econòmica tenen
menys recursos per reaccionar.
El discurs citat (directe / indirecte) i la intertextualitat:
- Discurs directe :
Quan el locutor fa una reproducció textual
d’una altra veu: la de l’enunciador. Aleshores hi trobarem dues enunciacions (dos
jo, dos ara, dos ací):
Exemple:
… podem citar Fuster: “les aparences no
enganyen, són aparences”.
- Discurs indirecte:
El locutor reprodueix un enunciat d’una altra persona i l’integra en el
seu. Així la subjectivitat de l’enunciador queda més anul·lada i es modifica el
discurs (temps, dixi, pronoms…). Depén de verbs de locució (dir, prometre,
apuntar...).
Exemple:
… podem recordar quan Fuster diu que les
aparences no enganyen, que són aparences.
- Intertextualitat:
Parlem d'intertextualitat quan s'inclouen frases, expressions, fragments etc. d'altres textos.
g) Serà convenient recordar
aquell personatge de la pel·lícula Aterriza como puedas que, a cada
moment, diu amb veu resignada: "He triat un mal dia per deixar de
fumar".
h) Llegeixo al llibre del genial
Santi Santamaria El gust de la salut unes afirmacions que fan pensar:
"Segons un estudi dels doctors Daniel Hamermesh, de la Universitat de
Texas, i Jeff Biddle, de la Michigan State University, la gent poc agraciada té
uns ingressos entre un 10% i un 20% inferiors als de la gent considerada
físicament atractiva".
i) Innovar no és repetir primer, sinó fer per primer cop.
«¡Que inventen ellos!», digué Miguel de Unamuno, gran pensador
d'idees periclitades. La imaginació i la creativitat veritables no han de ser
preses per fantasia o especulació.
j) La
portada de Time sentenciant, Espanya: s’ha acabat la festa, va
significar un punt d’inflexió. Vam superar el debat polític i la controvèrsia
ideològica per entendre que la bombolla immobiliària ens havia esclatat als
morros de l’economia, privada i pública.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada